Själv Biografi av Eric Saade !

Kreativ, positiv och ”control freak”. Men slarvig när det finns tid att koppla av. Så beskriver Melodifestivalens manliga stjärnskott Eric Saade sig själv.

Ända sedan han med sitt stilsäkra och karismatiska framträdande knep tredjeplatsen i finalen på Globen med hiten Manboy har han varit på allas läppar.
- Utöver alla de som upptäckte mig via tävlingen hade jag förmodligen ett stort stöd av TV-publiken från min tid hos Disney, konstaterar Eric.

Under sommaren 2009 kunde vi nämligen se honom som programledare i Disneys Channels storsatsning My Camp Rock, en skandinavisk musiktävling som hämtat inspiration från kanalens succéfilm Camp Rock. Eric figurerade inte bara på TV den sommaren: vi kunde även se honom som konferencier för den riksomfattande tävlingen Julias Stjärnskott. Ett evenemang som har sin stora final på Skansen och genom åren haft deltagare som Lisa Nilsson och Peter Jöback.

Därefter, i augusti 2009 kontrakterades Eric till Sveriges förmodligen snabbast expanderande skivbolag, Roxy Recordings. Där har han artistkollegor som Lena Philipsson, Orup, Agnes, Malena Ernman, Peter Jöback, Erik Hassle, Sarah Dawn Finer och många andra.

- Vi har lyssnat på Eric ett tag nu, och efter att fått lära känna honom lite mer på senare tid råder ingen tvekan om att han är en artist som platsar i de allra högsta divisionerna, säger Mårten Aglander, vd för Roxy Recordings.

Eric Saade behärskar alla sidor av artistskapet. Han har skrivit låtar sedan han var 13 år gammal och har tillbringat vintern med att skriva till sitt kommande album, ensam eller i samarbete med olika producenter och låtskrivare som Fredrik Kempe, Peter Boström, Alexander Kronlund, Dimitri Stassos, Ginni, och Anton Malmberg Hård Af Segerstad.

- Peter Boström producerar. Det blir en ganska originell blandning av akustiska trummor, hårda, nästan dataspelsaktiga 80-talssyntar, storslagna, klassiska stråkar och distade gitarrer., avslöjar Eric.

Uptempolåtarna och de mustiga balladerna kompletteras av en intim och avskalad ballad, Like That With You, där ett ensamt pianokomp framhäver Erics unika röst.

- Det första jag fick höra när jag gick in i studion med professionella människor var att jag inte lät som någon annan när jag sjöng - att min röst var originell och full av karaktär. Jag säger inte att jag sjunger bättre än någon annan, men folk hör uppenbarligen när det är jag som sjunger, säger han ödmjukt.
Eric är dock inte den typen av artistprodukt som sjunger det han blir tillsagd att sjunga, eller spelar in en låt bara för att den kommer från en berömd låtskrivare.

- Det är min platta och jag har sista ordet, slår han fast. Jag vill känna att det är en grym melodi och kunna relatera till varje låt som jag sjunger. Manboy var omedelbar och lättsmält - det måste man ha i en tävling som Melodifestivalen - men den är kanske inte den typ av låt som man upptäcker något nytt i varje gång man hör den. Albumet kommer att innehålla många låtar som växer.
Han har till exempel skrivit en som ifrågasätter vårt behov av mode och en annan om vissa människors oförmåga att släppa andra bakom sin fasad.

Eric Saade växte upp i Kattarp utanför Helsingborg och fick tidigt ta ansvar. Dels som skilsmässobarn och näst äldst av åtta syskon och halvsyskon. Dels genom att han mer eller mindre fick fixa skolan själv. Men också eftersom han inledde sin bana i musikbranschen redan vid 13 års ålder, efter att ha blivit upptäckt av ett management som alltid har trott på honom (och finns vid hans sida än i dag).

- Min mentala ålder är nog lite äldre än min biologiska, erkänner han. Jag fick tidigt hålla koll på saker. Kanske är det lite därifrån mitt behov av kontroll kommer. Jag har svårt att släppa saker och brukar till exempel dubbelchecka att min manager ringt de samtal han ska, vilket inte alltid är så populärt, ler Eric.

Eric sjöng tidigt, trots att ingen annan i hans familj utövade musik. Mamma jobbade på livsmedelsbutik och pappan, som kommer från Libanon och har palestinska rötter, drev ett eget företag.
När Eric var i fyraårsåldern skilde sig föräldrarna.

- Själva separationen var jag lite för liten för att beröras av, men de följande åren blev jobbiga. Framför allt diskussionerna om var vi skulle vara. Under konflikterna utvecklade jag en tendens att dra mig tillbaka och stänga av mina känslor utåt. Än i dag kan jag vara berörd av negativa saker utan att någon utomstående märker det.

Mamman blev den fasta punkten, men Eric har alltid haft bra kontakt med sin pappa och dennes läckra mezerätter tillhör fortfarande Erics favoritmat.

Det var då Eric såg Michael Jackson på TV som han fick för sig att han skulle sjunga. När det sedan visade sig att han var både tonsäker och målmedveten, tog familjen fasta på det. Första scenframträdandet skedde vid sex års ålder, då han sjöng Vandraren av Nordman på sin mammas bröllop. Sedan dess har han haft olika musikaliska perioder, där bland annat artister Backstreet Boys och Bryan Adams tillhört favoriterna. I dag kan båda anas bland ingredienserna i hans egen musik.

Fotbollen var Erics andra stora intresse och förblev nummer ett ända tills han fick sitt första skivkontrakt vid 15 års ålder. Än i dag är Eric fotbollsfantast och Zlatan förblir hans stora förebild. Dels för sin förmåga att göra fotbollen till en skön, lekfull konstform, dels för sin förmåga att fokusera när det gäller.

- Vinnarskallen finns kvar även utanför fotbollsplanen och jag är en tävlingsmänniska, även när det ofta bara är mig själv jag tävlar mot. Jag är sjukt besviken när jag inte gjort mitt bästa, konstaterar han.

Erics stora kroppskontroll kommer även till användning i den ganska avancerade koreografi han har i sina dansnummer. Han kallar sig "an entertainer at heart" och känner sig alltid mest levande när han står på scen, i mötet med en publik.

Efter att under en påfrestande period ha pendlat mellan Skåne och Stockholm, bor Eric nu i Stockholm. Och trivs.

- Nu är jag på rätt ställe. Det finns alltid något att hitta på men jag gillar också att göra inget. Att ha en hemmakväll framför TV:n och zappa mellan kanalerna. Mitt jobb är ofta intensivt och socialt. Då kan det vara skönt att vara ensam, konstaterar han.

Närmast blir det dock ingen ro för Eric. Albumet färdigställs under april och i sommar blir det påkostad turné med liveband och dansare i ryggen. Framtida mål inkluderar att bygga en långvarig karriär som möts av respekt av båda publik och kritiker. Sverige är viktigast men han bär också på en dröm att slå igenom i favoritlandet Storbritannien.

Inte sedan Robyns genombrott har en tonåring varit så redo för att ta steget upp i den yppersta artisteliten. Eric Saade har anlänt. Och han är här för att stanna.

Ja , detta var lite om Eric Saade som vi alla älskar eller hur ! , vi kunde även se honom idag kl. 16.00 på Sergelstorg ! , var det någon som vär där och såg honom ? , Jag och Cecilia var där vi kunde tyvärr inte stanna till kl. 4 :( , det kommer mer nyheter om Eric så kika in varje minut ! ♥
Tilde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0